Brak wyników
Zobacz wszystkie
Zaopatrzenie Biznesu
  • Home
  • Nasz magazyn
    • W numerze
    • Prenumerata
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Biznes
  • Polecamy
  • Produkty
    • back2school
    • Papiernicze
    • Szkolne
    • Kreatywne
    • Biurove
    • Upominki i dekoracje
    • Reklamowe
  • Home
  • Nasz magazyn
    • W numerze
    • Prenumerata
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Biznes
  • Polecamy
  • Produkty
    • back2school
    • Papiernicze
    • Szkolne
    • Kreatywne
    • Biurove
    • Upominki i dekoracje
    • Reklamowe
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Zaopatrzenie Biznesu
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Biznes

Rozmowa z klientem – klucz do sukcesu

przez __aabdmin_
3 sierpnia 2015
w Biznes
Reading Time: 6min czytania
A A
Rozmowa  z klientem – klucz do sukcesu

Świat biznesu, odkąd pamiętam (a prowadzę firmę od 1989 r.), poszukiwał idealnej metody na sukces. A więc takich instrumentów, które pozwolą każdemu i w każdej sytuacji osiągnąć maksymalne efekty w sprzedaży oferowanych produktów.

CZYTAJ RÓWNIEŻ

AB S.A. połączy się ze spółką zależną REKMAN Sp. z o.o.

AB S.A. połączy się ze spółką zależną REKMAN Sp. z o.o.

1 sierpnia 2024
Najprzyjaźniejszy Konkurs na rynku produktów dla dzieci i kolejna znakomita osoba w Kapitule: KATARZYNA BOSACKA

Najprzyjaźniejszy Konkurs na rynku produktów dla dzieci i kolejna znakomita osoba w Kapitule: KATARZYNA BOSACKA

27 czerwca 2024

Przypomina to często poszukiwanie tabletki na młodość czy szczupłą sylwetkę. Wszyscy wiedzą, że taka nie istnieje, ale mimo wszystko poszukują jej i nawet czasem kupują oferowane medykamenty, jeśli tylko argumentacja sprzedającego daje im złudzenie, że to właśnie ta tabletka, na którą czekają. Potem okazuje się oczywiście, że to jeszcze nie tym razem, i poszukują dalej. Dokładnie tak samo jest z metodą na sukces.

Nie ma jednej, uniwersalnej metody, która każdego doprowadziłaby do takiego sukcesu, jaki sobie wymarzył.

ILU PRZEDSIĘBIORCÓW

– TYLE SPOSOBÓW

Nawet firmy oferujące takie same produkty różnią się między sobą sposobem prowadzenia biznesu, a więc m.in. formą docierania do klientów, logo firmy czy serwisem oferowanym odbiorcom. Różnią się zatem, krótko mówiąc, kulturą organizacji.

Można porównać to do zamka i klucza: do każdego zamka typu yale pasuje inny klucz. Jeśli nie dobierzemy właściwego klucza do konkretnego zamka, to nie otworzymy drzwi, najwyżej możemy je wyłamać i zniszczyć. Jeśli do własnego biznesu, przedsiębiorstwa produkcyjnego czy sklepu nie dopasujemy odpowiedniej metody działania, to nie osiągniemy zakładanego celu, a w skrajnym przypadku możemy je nawet zniszczyć.

To samo dotyczy sprzedawców: nie ma jednego, uniwersalnego sposobu sprzedaży!

Każdy sprzedawca, tak jak każdy człowiek, jest niepowtarzalną indywidualnością. Musi dopasować do siebie sposób obsługi klienta i wybrać odpowiednie instrumenty.

Oczywiście w procesie sprzedaży występują określone, zdefiniowane etapy. Trzeba je znać. Bez nich proces sprzedaży się nie powiedzie, ale należy je traktować jak szkielet, który każdy uczestnik procesu sprzedaży musi wypełnić inną treścią.

Można to świetnie przedstawić na przykładzie klucza.

Sprzedawca

W tej części naszego klucza mieści się wszystko, co związane za sprzedawcą oraz jego przygotowaniem do wykonywanego zawodu i realizacji zadań, a więc przede wszystkim do procesu sprzedaży – rozmowy z klientem.

Można tutaj wyróżnić następujące punkty:

1. warunki osobiste sprzedawcy,

2. odpowiednia oferta,

3. wiedza na temat produktu i rynku,

4. motywacja.

Ad 1.

Na warunki osobiste sprzedawcy składa się wiele czynników – nie tylko uroda, czyli ten element, na który nikt nie ma wpływu. Równie ważne, a może nawet ważniejsze, są inne czynniki: sposób mówienia, sposób wystąpienia, wejście (jeśli to sprzedawca udaje się do klienta), wygląd zewnętrzny, uśmiech (!) czy odpowiednio przygotowany wstęp. Nie mówiąc już o znajomości języka obcego czy innych umiejętnościach, takich jak np. prowadzenie samochodu.

Ad 2.

Odpowiednia oferta to taka, której w danej chwili potrzebuje klient. Najlepsza będzie tutaj następująca definicja: właściwy produkt we właściwej cenie oferowany we właściwym czasie właściwej grupie klientów.

To proste, ale czasami rzeczy oczywiste najtrudniej zrozumieć i zrealizować. Sprzedawcy zbyt często wykazują tendencję do sprzedawania wszystkiego, co mają, a nie starają się dobierać towaru pod kątem konkretnego klienta i jego potrzeb.

Ad 3.

Wiedza na temat produktów jest dla wielu sprzedawców oczywista. Problem w tym, że dość często nie wiedzą, które informacje przedstawić klientowi. Nie wszystkie wiadomości są bowiem dla klienta istotne. Od umiejętności wybrania informacji o produkcie na tyle ważnych dla danego klienta, aby dokonał on zakupu, zależeć będzie więc sukces w sprzedaży.

Ważne: wiedzieć, co się mówi, a nie mówić, co się wie! Mniej znaczy więcej!

Podczas prezentacji produktu sprzedawca nie powinien zapominać, jaki cel ma jego prezentacja. Chodzi o zakup danego produktu przez klienta.

Ad 4.

I ostatni punkt, czyli motywacja. Jest ona tak naprawdę najważniejsza, gdyż na nic zdadzą się świetne umiejętności sprzedawcy i jego wiedza, jeśli nie będzie on wystarczająco zmotywowany do tego, aby je wykorzystać. Krótko mówiąc: sprzedawcy musi się jeszcze chcieć! Potknęło się na tym już wiele akcji marketingowych, nawet tych naprawdę profesjonalnie przygotowanych.

Proces sprzedaży

Punkty określające poszczególne etapy procesu sprzedaży zostały oznaczone jako S1–S6.

I tak:

S1 – przygotowanie rozmowy z klientem,

S2 – faza efektywnego nawiązywania kontaktu,

S3 – ustalenie potrzeb (problemów) klienta,

S4 – prezentacja produktów, argumentacja, korzyści dla klienta,

S5 – argumentacja cenowa, zakończenie,

S6 – serwis.

Ad S1 – przygotowanie rozmowy z klientem

Każdy sprzedawca powinien się przygotować do rozmowy z klientem. Dotyczy to nie tylko sprzedawcy – konsultanta, który na ogół przygotowuje się do rozmowy z klientem, ponieważ jedzie do niego na spotkanie i wie, z kim ma się spotkać. Sprzedawca w stacjonarnym punkcie sprzedaży ma trochę trudniej, gdyż tak naprawdę nie wie, kto wejdzie do sklepu. Dlatego też musi być przygotowany na rozmowy ze wszystkimi potencjalnymi klientami, dla których przeznaczona jest oferta sklepu.

W ramach przygotowania do rozmowy powinien zastanowić się, czym i jak zaciekawi klienta, czym zaskoczył go ostatni klient i na jakie pytanie nie znalazł szybko odpowiedzi.

Ponieważ ważne jest nie tylko to, „co”, ale przede wszystkim „jak” zostanie powiedziane, sprzedawca powinien potrenować w domu przed lustrem głośne mówienie. Ćwiczenie prowadzi do mistrzostwa! Sprzedawca jest jak aktor: pracuje głosem, musi więc świetnie opanować tonację głosu i mimikę twarzy.

Ad S2 – faza efektywnego nawiązywania kontaktu

Dużo się mówi o efekcie pierwszego wrażenia: że jest najważniejsze, że od niego wszystko zależy. Pytanie tylko, jak dużo czasu mamy, aby osiągnąć najlepszy efekt pierwszego wrażenia. Pięć, a może osiem minut? Tak naprawdę mamy kilka sekund. W sklepie sprzedawca ma jeszcze trudniej: czasem klient obserwuje go przez duże okno wystawowe. Tak więc zawsze trzeba robić dobre wrażenie – nawet wtedy, gdy w sklepie nikogo nie ma. A gdy klient wchodzi, to od pierwszego kroku w sklepie nawiązuje kontakt ze sprzedawcą.

Ad S3 – ustalenie potrzeb klienta

Ustalenie potrzeb klienta jest kluczowym punktem procesu sprzedaży, gdyż od tego zależy, czy sprzedawca zaoferuje klientowi towar przez niego poszukiwany, i czy klient dokona zakupu. Jeśli sprzedawca nie ustali faktycznych potrzeb klienta, to ten ostatni może nie dokona

 zakupu, bo sprzedawca skupi się na prezentowaniu produktu, którego jego rozmówca nie potrzebuje.

W ramach przygotowań do sprzedaży warto zrobić listę pytań, które – gdy zada się je klientowi – dostarczą sprzedawcy informacji o potrzebach.

Ad S4 – prezentacja produktu

Wielu sprzedawców miałoby dużo lepsze efekty, gdyby wiedzieli, co mówią, a nie mówili wszystko, co wiedzą. Zasypują klienta masą informacji zbędnych, a wręcz niezrozumiałych. Dotyczy to nie tylko sprzętu elektronicznego czy AGD, ale także butów i zabawek. W ramach przygotowania do rozmowy warto wybrać ze wszystkich informacji o produktach te, które już sprawdziły się w rozmowach z klientami, i te, które są ważne dla konkretnej grupy docelowej.

Ad. S5 – argumentacja cenowa i zakończenie

Umiejętność przekazania informacji o cenie jest niezwykle ważna, a nastawienie sprzedawcy do cen oferowanych produktów – decydujące. Jeśli ceny są zdaniem sprzedawcy za wysokie, to będzie on miał problem ze sprzedażą artykułów. Sprzedawca nie może bać się cen. Najlepiej, jeśli podaje klientowi cenę w powiązaniu z korzyściami z dokonania zakupu. Niedobre jest przeciąganie rozmowy, aby uniknąć podania ceny i nie musieć odpowiadać na argumenty klienta.

W tym momencie następuje finalizacja procesu sprzedaży, który kończy się dokonaniem zakupu przez klienta lub odmową i wyjściem ze sklepu.

Bez względu na to, jak zakończyła się rozmowa z klientem, sprzedawca powinien zrealizować jeszcze jeden etap:

S6 – serwis

Warto zaprosić klienta do obejrzenia nowej kolekcji, wziąć numer telefonu, aby poinformować o terminie dostawy, czy zaprosić na wyprzedaż końcówek kolekcji.

Dobrze również przeanalizować rozmowę, aby wyciągnąć wnioski na przyszłość. Własne doświadczenie to dla każdego sprzedawcy najlepsze źródło wiedzy. Na własnych błędach uczymy się bowiem najszybciej.

Trzeba przy tym pamiętać, że nauka każdego zawodu trwa długo, a zawodu sprzedawcy – szczególnie długo: sprzedawca jest tym lepszy, im lepiej umie rozmawiać z klientami, a tego nauczyć się można jedynie w ciągu wielu lat praktyki.

Życzę powodzenia i zapraszam na szkolenia.

Autorka:

Anna Bombała, Berger& Berger

PowiązaneWpisy

AB S.A. połączy się ze spółką zależną REKMAN Sp. z o.o.
Biznes

AB S.A. połączy się ze spółką zależną REKMAN Sp. z o.o.

1 sierpnia 2024
Najprzyjaźniejszy Konkurs na rynku produktów dla dzieci i kolejna znakomita osoba w Kapitule: KATARZYNA BOSACKA
Biznes

Najprzyjaźniejszy Konkurs na rynku produktów dla dzieci i kolejna znakomita osoba w Kapitule: KATARZYNA BOSACKA

27 czerwca 2024
Zaproszenie na „Biznes na Plusie 2024”, 05-06.06.2024, Warszawa, Hotel Arche ul. Poloneza
Biznes

Zaproszenie na „Biznes na Plusie 2024”, 05-06.06.2024, Warszawa, Hotel Arche ul. Poloneza

2 czerwca 2024
Mądre inwestowanie według Warrena Buffetta
Biznes

Mądre inwestowanie według Warrena Buffetta

29 maja 2024
Najniższa inflacja w Polsce od marca 2021 – styczeń 2024 przynosi spadek do 3,9%
Biznes

Najniższa inflacja w Polsce od marca 2021 – styczeń 2024 przynosi spadek do 3,9%

15 lutego 2024
Spada poparcie dla zniesienia zakazu handlu w niedziele. Polacy coraz bardziej podzieleni w tej kwestii
Biznes

Spada poparcie dla zniesienia zakazu handlu w niedziele. Polacy coraz bardziej podzieleni w tej kwestii

13 lutego 2024
Następny
Zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych

Zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych

Brak wyników
Zobacz wszystkie

Kategorie

  • Aktualności (408)
  • Bez kategorii (1)
  • Biznes (523)
  • Polecamy (41)
  • Produkty (638)
    • back2school (56)
    • Biurove (254)
    • Kreatywne (92)
    • Papiernicze (33)
    • Reklamowe (11)
    • Szkolne (162)
    • Upominki i dekoracje (9)
  • W numerze (49)
  • Wydarzenia (99)
    • Galerie (42)

OSTATNIO DODANE

Wiedza, która warta jest dziesiątki tysięcy – a Ty możesz ją zdobyć bez opłat
Aktualności

Wiedza, która warta jest dziesiątki tysięcy – a Ty możesz ją zdobyć bez opłat

23 kwietnia 2025
Biocydy w przemyśle papierniczym – chemiczne zabezpieczenie trwałości produktów
Aktualności

Biocydy w przemyśle papierniczym – chemiczne zabezpieczenie trwałości produktów

18 kwietnia 2025
Nowe wydanie Zaopatrzenie Biznesu 9-10/2024
W numerze

Nowe wydanie Zaopatrzenie Biznesu 9-10/2024

9 października 2024
Zapraszamy na Biznes&Trendy 2025 – dowiedz się i zbuduj przewagę w biznesie
Wydarzenia

Zapraszamy na Biznes&Trendy 2025 – dowiedz się i zbuduj przewagę w biznesie

4 października 2024

Współpracujemy

Nasz profil

Co w numerze

Nowe wydanie Zaopatrzenie Biznesu 9-10/2024
W numerze

Nowe wydanie Zaopatrzenie Biznesu 9-10/2024

Spis treści: AKTUALNOŚCIInspiracja, pasja i radość tworzenia z BIC Intensity 8Katalonia wprowadzi zakaz jednorazowych wkładów do drukarek od 2025 roku ...

9 października 2024
Nowe wydanie – Zaopatrzenie Biznesu 7-8/2024
W numerze

Nowe wydanie – Zaopatrzenie Biznesu 7-8/2024

SPIS TREŚCI AKTUALNOŚCIInspiracja i magia w nowej kampanii Disneya „Create Your World” 4Disney przedstawia zwiastun „Vaiany 2” 4Platforma handlowa Kaufland ...

24 sierpnia 2024
Nowe wydanie – Zaopatrzenie Biznesu 4-6/2024
W numerze

Nowe wydanie – Zaopatrzenie Biznesu 4-6/2024

SPIS TREŚCI AKTUALNOŚCI CLAIREFONTAINE oficjalnie w portfolio Amex 2Branżowa konferencja ONLINE 4Zakupy na Allegro procentują 5Insights-X żegna się z rynkiem ...

29 marca 2024
Zaopatrzenie Biznesu 1-3/2024
W numerze

Zaopatrzenie Biznesu 1-3/2024

SPIS TREŚCI: AKTUALNOŚCIBrother wprowadza do portfolio nowe drukarki dedykowane SOHO 4Ograniczenie inwestycji strategicznych i zwiększenie udziału energii odnawialnej w MM ...

28 lutego 2024
  • Strona główna
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • Strony partnerskie

© 2019 zaopatrzeniebiznesu.pl, ul. St. Kierbedzia 4, 00-728 Warszawa, Polska, +48 (22) 50 65 852, wspolpraca@zaopatrzeniebiznesu.pl

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Home
  • Nasz magazyn
    • W numerze
    • Prenumerata
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Biznes
  • Polecamy
  • Produkty
    • back2school
    • Papiernicze
    • Szkolne
    • Kreatywne
    • Biurove
    • Upominki i dekoracje
    • Reklamowe
Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .